Logo Université Laval Logo Université Laval

Le département

Shahrzad Saif

Professeure titulaire
Membre, Conseil d'administration NCLC/CCLB

Pavillon Charles-De Koninck, bureau 4215
Téléphone : 418 656-2131 poste 7137
Télécopieur : 418 656-2622
shahrzad.saif@lli.ulaval.ca

Formation

2000. PhD, Linguistics Department, University of Victoria, Canada.

Domaines d'enseignement

  • Linguistique appliquée
  • Mesure et évaluation de langue seconde/étrangère
  • Enseignement de langue seconde/étrangère
  • Acquisition de l'anglais langue seconde

Domaines de recherche

  • Linguistique appliquée
  • Mesure et évaluation de langue seconde/étrangère (l'impact des tests aux enjeux critiques sur l'enseignement et l'apprentissage de langue, développement et validation des tests de langue, validité de construit)
  • Conception de la recherche qualitative, quantitative ou mixte (développement d'instruments de recherche et d'échelles de réponse fiables et valides)
  • Acquisition de l'anglais langue seconde (stratégies de communication/d'apprentissage)

Projets de recherche subventionnés

2015-2016 Principal researcher; Health Canada, 20,000 $

Project: English language demands of the university nursing programs in Quebec and their relationship to nurses’ preparedness for the ‘Practice of the Profession’

2011-2015 co-chercheure (avec CP Liying Cheng, Queens University, et co-chercheurs; Lynette May, Queensland University of Technology; et Hong Wang, Mount St-Vincent University);

CRSH/SSHRC Partnership Development Grant, 200 005 $

Projet : Test preparation: Does it enhance test performance and English language proficiency?

2004-2008 chercheure principale; FQRSC Établissement de nouveaux professeurs chercheurs, 26 000 $

Projet : L'effet de la combinaison d'un enseignement axé sur le contenu
et d'une évaluation directe sur le développement de la compétence stratégique en rédaction en L2

2002-2004 chercheure principale; Université Laval - BDR, Développement de la recherche en sciences humaines, 5 000 $

Projet: The impact of direct tests on learning outcomes

Projets de recherche externes

2013  Chercheur partipant; Educational Testing Services (ETS), États-Unis.

Projet: TOEIC Standard - Setting study

2012-2013 Chercheur participant; Centre Internationale d’Études Pédagogiques (CIEP), France

Projet : Définition des correspondances entre les NCLC et les scores de césure du Test de connaissance du français (TCF)

2011-2012 Centre for Canadian Language Benchmarks/Centre des Niveaux de compétence linguistique canadiens :

Projets de recherche non subventionnés

  • 2011- The language proficiency of International Teaching Assistants in Canadian universities.
  • 2008-2011 Communication strategies in instructional contexts: The washback effect of a task-based test of spoken language on learners' use of communication strategies.

Subventions BDR (Développement de la recherche en sciences humaines) pour presentation aux congrès et colloques

  • 2012 Congrès de l’Association pour l’évaluation des langues de l’Australie et de la Nouvelle-Zélande (ALTAANZ), University of Sydney, Novembre 2012, Subvention, Université Laval - BDR, Développement de la recherche en sciences humaines/Collaboration de recherche.
  • 2004 Congrès de l'Association canadienne de linguistique appliquée, University of Manitoba, Mai 2004, Subvention, Université Laval - BDR, Développement de la recherche en sciences humaines/Collaboration de recherche, du 2004-12-01 au 2005-08-31.
  • 2003 Congrès de l'Association canadienne de linguistique appliquée; Université Dalhousie, Halifax, 1er-4 juin 2003, Subvention, Université Laval - BDR, Développement de la recherche en sciences humaines - Coût de la recherche, du 2003-01-01 au 2003-08-31.
  • 2003 TESL Canada/BC TEAL 2003 Conference (Theme : Connecting Communities : Inspirations and Aspirations) (Vancouver, B.C.), 13 au 15 novembre 2003, Subvention, Université Laval - BDR, Développement de la recherche en sciences humaines/Collaboration de recherche, du 2003-06-01 au 2004-05-3.

Publications et communications

  • Schmitt, R., Saif, S. 2016. Investigating the predictive validity of a high-stakes French admission test. 38th Annual Conference of the Language Testing Research Curriculum (LTRC). June 20-24. Palermo, Italy.
  • Safaei, P., Rahimpour, R., Saif, S. 2016. The Preparedness of prospective nurses in Quebec for communication in English in healthcare contexts: The role of university nursing programs. Canadian Association of Language Assessment (CALA) Research Event. February 22. York University, Toronto, Canada.
  • Schmitt, R., & Saif, S. 2015. Test de Français Laval-Montreal: Does it measure what it should measure?  TESL Canada Journal, Vol 32, Special Issue 9.
  • Saif, S. 2015. Stakeholders’ perceptions of high-stakes test preparation in an EFL context. International Conference on Foreign Languages, Communication and Culture. April 27-29. University of Holguin, Holguin, Cuba.
  • Saif, S. Cheng, L. & Rahimi, M. 2015. Highstakes test preparation programs and learning outcomes: A context-specific study of learners' performance on IELTS. Annual Conference of the Language Testing Research Curriculum (LTRC). March 17-20. Toronto, Canada.
  • Schmitt, R., and Saif, S. 2015. When Language Admission Tests Measure Candidates’ L1: The Predictive Validity of a High-Stakes Admission Test for Quebec Teacher Training Programs. Annual Conference of the American Association of Applied Linguistics (AAAL). March 21-24. Toronto, Canada.
  • Saif, S., Ma, J., May, L., and  Cheng, L. 2014. High-stakes test preparation across different contexts: Australia, China and Iran. Conference of the Association for Language Testing of Australia and New Zealand (ALTAANZ). November 27-29. University of Queensland, Brisbane, Australia.
  • Saif, S. 2014. The impact of a high-stakes test of spoken language on learners’ use of oral production and comprehension strategies. Keynote speech, (Phonetic) Building Blocks of Speech Conference in honour of Professor John Esling. September 18-20. Unviersity of Victoria, Canada.
  • Saif, S. and Lewis, D. 2014. The washback effect of a high-stakes school-leaving exam on teachers’ practices. Annual Conference of the Canadian Association of Applied Linguistics. May 26-28. Brock University, St-Catharines, Canada
  • Saif, S, and Mahdavi, Z. 2013. L'évaluation de compétences langagières axée sur les besoins académiques des programmes d'études supérieures: le cas des étudiants étrangers en Sciences et Génie dans les universités francophones canadiennes. Congrès annuel de l'Association canadienne de linguistique appliquée/Canadian Association of Applied Linguistics. June 3-5. University of Victoria, Canada.
  • Amin-Lari, F. and Saif, S. 2013. IELTS Preparation Courses in the EFL Context of Iran: a Washback Study. Congrès annuel de l'Association américain de linguistique appliquée/ Annual Conference of the American Association of Applied Linguistics (AAAL). March 16-19. Dallas, Texas, EU.
  • Saif, Shahrzad. 2013. Symposium invité: The language proficiency of International Teaching Assistants in Canadian Universities: training, assessment, and screening. Congrès annuel de l'Association canadienne de linguistique appliquée/Canadian Association of Applied Linguistics. June 3-5. University of Victoria, Canada.
  • Saif, Shahrzad. 2012. The washback of a task-based test of spoken language on the development of International Teaching Assistants’ strategic competence. In G. Gorsuch (Ed.), Working Theories for Teaching Assistant and International Teaching Assistant Development. Stillwater, OK: New Forums Press (pp. 575-608).
  • Saif, Shahrzad. 2012. On the need for a new model of language proficiency and its implications for language testing. Iranian Journal of Language Testing, 2(2), 120-126.
  • Lewis, D, et Saif, S. 2012. The Washback effect of the Caribbean Secondary Education Certificate French Exam on high-school teaching practices. Congrès de l’Association pour l’évaluation des langues de l’Australie et de la Nouvelle-Zélande (ALTAANZ). Novembre 8-10. University of Sydney, Sydney, Australie.
  • Saif, Shahrzad. 2012. Symposium: Current validity issues in second/foreign language assessment. Congrès annuel de la société canadienne pour l’étude de l’éducation/Canadian Society for the Study of Education. May 27-30. Wilfrid Laurier University, Waterloo, Canada.
  • Saif, Shahrzad. 2012. Communication strategies: ESL learners’ use of interactional strategies for getting the message across in an assessment context. VIII International Conference on Foreign Languages, Communication and Culture. April 25-27. University of Holguin, Holguin, Cuba.
  • Rosenberg, R., and Saif, S. 2010. Computer-based Concept Mapping for second language reading comprehension: A design-based research study. CMC 2010: 4th International Conference on Concept Mapping. Vina del Mar, Chile. October, 5-7.
  • Saif, Shahrzad. 2009. Students' perceptions of their use of writing strategies in content-based writing courses. Congrès de l'Association Canadienne de Linguistique Appliquée. Mai, 27-29. Ottawa, Canada.
  • Saif, Shahrzad. 2009. Content-based writing instruction: An assessment-based approach. Fifth Annual Research Symposium of the Center for Intercultural Language Studies, University of British Columbia. May 15th. Vancouver, Canada.
  • Saif, Shahrzad. 2009. High-stakes tests' impact on language training programs: A case of foreign graduate students. Center for Intercultural Language Studies, University of British Columbia. April 23rd. Vancouver, Canada.
  • Saif, Shahrzad. 2009. Content-based language courses and strategy training. TESOL Arabia Conference. March 12-14. Dubai, UAE.
  • Rahimi, M., Riazi, A., and Saif, S. 2008. An investigation into the factors affecting the use of language learning strategies by Persian EFL Learners. Canadian Journal of Applied Linguistics (CJAL), 11(2), 31-60.
  • Saif, Shahrzad. 2008. Adjunct writing courses: The effect of integrating content and language on the development of learners' use of communicative strategies. Language Issues in English-medium Universities: A Global Concern Conference. June 18-20. Hong Kong, China.
  • Saif, Shahrzad. 2008. Content-based instruction and the development of the strategic competence. Congrès de l'Association Canadienne de Linguistique Appliquée. June 4-6. Vancouver, Canada.
  • Saif, Shahrzad. 2006. Aiming for positive washback: A case study of International Teaching Assistants. Journal of Language Testing, 23 (1), 1-34.
  • Saif, Shahrzad. 2006. Communication strategies in instructional contexts: The washback effect of a task-based test of spoken language on learners' use of communication strategies. American Association of Applied Linguistics (AAAL). June 17-21. Montreal, Canada.
  • Rahimi, M, Riazi, M. and Saif, S. 2004. Factors affecting the use of language learning strategies by EFL learners: A causal comparative study of Persian learners. Congrès de l'Association Canadienne de Linguistique Appliquée, May 2004. Manitoba, Canada.
  • Saif, Shahrzad. 2003. Direct Performance Testing and the Development of Communication Strategies. TESL Canada/BC TEAL Conference. November 13-15. Vancouver, Canada.
  • Saif, Shahrzad. 2003. Aiming for positive test washback: A case study of International Teaching Assistants in Canada. Congrès de l'Association Canadienne de Linguistique Appliquée. June 1-4. Halifax, Canada.
  • Saif, Shahrzad. 2002. A needs-based approach to the evaluation of ITA’s spoken language ability. Canadian Journal of Applied Linguistics (CJAL), 5, 145-167.
  • Saif, Shahrzad. 2002. The Impact of Direct Tests on Students' Learning. Congrès de l'Association Canadienne de Linguistique Appliquée. May, 2002. Toronto, Canada.
  • Saif, Shahrzad. 2001. Investigating test washback: A conceptual framework. American Association of Applied Linguistics (AAAL) Conference. February 24-27. St.Louis, USA.
  • Saif, Shahrzad. 2000. ITAs' spoken language needs: Implications for test development. Speak Out! Newsletter of the IATEFL Pronunciation Special Interest Group, 25, 50-58.
  • Saif, Shahrzad. 2000. A needs-based approach to the evaluation of ITAs' spoken language ability. MidWest Association of Language Testers (MwALT) Conference. May 19-20. University of Iowa, USA.
  • Saif, Shahrzad. 1998. A moraic approach to Persian syllable structure. Phonology Generals Paper. Department of Linguistics, University of Victoria.
  • Saif, Shahrzad. 1998. Compound verbs in Persian: An aspectual approach. Syntax Generals Paper. Department of Linguistics, University of Victoria.
  • Saif, Shahrzad. 1997. Interactional/ability authenticity and the development of a criterion referenced performance test for evaluating the oral proficiency of teaching assistants. Working Papers of the Linguistics Circle of the University of Victoria, 14, 73-79.
  • Saif, Shahrzad. 1997. Performance testing and ITA training. TESL Canada/B.C. TEAL Conference. Novembre 7-9. University of Victoria, Canada.
  • Saif, Shahrzad. 1996. Language issues affecting international students. 34th Annual Meeting of Canadian Association for Graduate Studies (CAGS). Oct. 30-Nov. 2. Calgary, Canada.
  • Saif, Shahrzad. 1995. Language Study Skills. Tehran: Payam-e-Nour University Press.
  • Yarmohammadi, L. and S. Saif. 1992. More on communicative strategies: Classification, resources, frequency and underlying processes. International Review of Applied Linguistics, 30 (3), 223-232.

Journées de formation

  • Saif, Shahrzad. October 2009. Course objectives: The cornerstone of evaluation in language institutes. École des langues d'Université Laval. Université Laval, Québec.
  • Saif, Shahrzad. October 2003. Classroom test development. École de langues de l'Université Laval. Université Laval. Québec.
  • Saif, Shahrzad. Décember 2000. Writing second language tests. English Language Centre. University of Victoria, Victoria.
  • Saif, Shahrzad. November 2000. Testing second language progress and achievement. Second Language Workshop and Seminar Series. University of Victoria, Victoria.
  • Saif, Shahrzad. October 1999. Test validity. Second Language Workshop and Seminar Series. University of Victoria, Victoria.

Participation et tâches administratives

2015-

Membre de comité des bourses du CRSH

2002-2010

Responsable des cours Written Communication I et II

2003

Direction des programmes d’études anglaises et présidence du comité de programme de ces programmes

2003-présent

Participation à des comités intra-universitaires :

  • Membre de comité des échanges Profil International du programme BEALS
  • Participation au comité de programme du BEALS
  • Participation au comité sur les domaines d’activité du DLLT relativement à l’enseignement des langues
  • Membre de comité de programme d’études anglaises

2005

Présidence du sous-comité de BEALS en lien avec l’évaluation des compétences orales et écrites en anglais

Étudiants dirigés

Doctorat

Direction:

  • Reza Rahimpour. Dynamic Assessment and EFL teachers: An investigation of teachers' perspectives and challenges
  • Parisa Safaei. Investigating the role of interactive tasks in IELTS Academic writing tests and its impact on EFL candidates' preparation for study contexts.
  • Faramarz Amin-Lari. The washback of IELTS on English language training activities: the case of Persian EFL learners.
  • Zahra Mahdavi. L'évaluation de compétences langagières axée sur les besoins académiques des programmes d'études supérieures: le cas des étudiants étrangers en Sciences et Génie dans les universités francophones.
  • Déogratias Nizonkiza.

Co-direction:

  • Adeleh Sadat Mahdavi. Le rôle de la connaissance du vocabulaire, de la conscience syntaxique et de la conscience métacognitive dans la compréhension en lecture des textes académiques en français langue seconde chez des étudiants iraniens à l’Université Laval.
  • Rivka Rosenberg. Computer-supported concept mapping for reading comprehension in a second language: A design-based research study.
  • Sondes Hamdi. Metaphors of time in English and in Arabic: A comparative cognitive study (2008).

Maîtrise

  • Schmitt, Romain. Analyse de la validité prédictive d'une épreuve standardisée de langue française chez des étudiants locuteurs natifs francophones inscrits dans des programmes de formation en enseignement : le cas du TFLM (2015).
  • Liliana Garcia. L'impact d'un test de grand enjeu sur l'apprentissage et l'enseignement des langues: le cas de l'examen final de fin du programme d'Arts et Lettres au Cégep.
  • Dana Lewis. L'effet de «washback» des tests de langue: Une étude de l'influence du test de français du CXC sur des enseignants dans des écoles secondaires de Ste-Lucie (2006).

Membre du jury

  • Rabab Ahmed Hashem. Fluent or non-fluent? That is the question: Uncovering the cognition of L2 learners whose L2 academic fluency exceeds their L2 everyday fluency. Macquarie University, Australia (Membre externe de thèse, 2015)
  • Rouhollah Rezapour. Le Bilinguisme français-persan en Linguistique-didactique ; Syntaxe et Sémantique. Université Paris-Sorbonne-IV, France (Membre externe de thèse, 2015)
  • Jing Wang. A study of the role of the teacher factor in washback. McGill University (Membre externe de thèse, 2010).
  • Sara Downs, Computer-mediated feedback in L2 writing classroom. (Thèse)
  • Andrée Lepage. The contribution of lexical stress and vowel reduction to the intelligibility of the speech of French Canadian L2 learners of English. (Thèse, 2015)
  • Terri-Ann Barrett.  An analysis of the Language Needs of students entering the University of the West Indies. (Thèse)
  • Ashrafiqin Ahmad. L’acquisition des déterminants en français langue maternelle chez les jeunes enfants au Québec. (Thèse)
  • Olga Mireya Garcia Cortes. Teachers’ Perceptions and Use of Code-Switching in ESL Classes in Quebec elementary schools. (Thèse)
  • Gisele Simoes. La formation des enseignants: Domaine secondaire l’apprentissage coopératif. (Thèse)
  • Kenny Castillo.  L’acquisition des distinctions modales dans des propositions complétives de prédicats épistémiques en espagnol par des apprenants francophones et des apprenants anglophones de niveaux intermédiaire, intermédiaire-supérieur et avancé (Mémoire)
  • Shirley Vir. Collaborative Writing: A classroom-based study investigating ESL learners’ interactions in a Quebec public high school. (Mémoire)
  • Christine Giguère. Child-to-child interaction and corrective feedback during a tandem chat exchange project. (Mémoire, 2015)
  • Diethild Starkmeth. Teaching in a synchronous learning management system: A case study of ESL teachers and their students. (Mémoire, 2012)
  • Marie-Pier Bilodeau. Talking it through: ESL high school students' interaction during a collaborative writing task. (Mémoire)
  • Nathalie Gagné. Cooperative learning and oral interaction activities in an intensive ESL elementary classroom in Quebec. (Mémoire, 2009)
  • Diane Brochu. Québec ESL high school teachers' conceptualization and implementation of interdisciplinary teaching practices: A sociocultural perspective. (Thèse, 2008)
  • Cindy Pelletier. Séjour d’immersion en République Dominicaine par des élèves francophones de 5e secondaire : apprentissages en contexte de communication interculturelle. (Mémoire)
  • Qian Qian Li. Analyse du TFS4 du point de vue de l’utilité du test. (Essai, 2015)
  • Michael Jornlin. The Relationship Between L2 Fluency and Perceptions of Knowledgeability (Essai, 2014)
  • Diane Poisson. Specifically Teaching Word Stress To French Canadian Adult Learners Of English As A Second Language Is A Vital Component Of An Esl Program. (Essai, 2013)
  • Étienne Guay. Les échanges par courriel: Le travail en tandem. (Essai, 2007)
  • Mohammad Rahimi. An Investigation into the Factors Affecting the Use of Language Learning Strategies by Iranian EFL Learners: A Causal Comparative Study, Department of Foreign Languages and Linguistics, Shiraz University (Iran). (Membre externe de thèse, 2004)
  • Farideh Taherpour Kalantari. The role of literature in the language classroom. (Essai, 2003)
  • Jacqueline Lay. Second Language Writing: Preparation for the Communications 12 Provincial Exam, Department of Curriculum and Instruction, Faculty of Education, University of Victoria. (Mémoire, 2001) 

Auxiliaires d'enseignement et de recherche

Auxiliaires de recherche (Santé Canada)

  • Parisa Safaei
  • Reza Rahimpour
  • Déogratias Nizonkiza

Auxiliaires de recherche (subvention FQRSC)

  • Faramarz Amin-Lari
  • Diane Brochu
  • Andy Van Drom

Auxiliaires de recherche (subvention CRSH)

  • Parisa Safaei
  • Zahra Mahdavi
  • Mohammad Rahimi
  • Adeleh Sadat Mahdavi
  • Reza Rahimpour

Auxiliaires d'enseignement

  • Reza Rahimpour
  • Parisa Safaei
  • Faramarz Amin-Lari
  • Zahra Mahdavi
  • Mark Lepitre
  • Andy Van Drom
  • Daniel Stoltzfus
  • José Ramirez

Adresse postale

Faculté des lettres et des sciences humaines
Pavillon Charles-De Koninck
1030, avenue des Sciences-Humaines
Université Laval
Québec (Québec)
G1V 0A6